Telenors kunder får adgang til Eniigs fibernet

25/04, 2019

Telenor og Eniig har netop underskrevet en bredbåndsaftale, som åbner for, at Telenor kan tilbyde flere end 300.000 midt- og nordjyder lynhurtigt internet på Eniigs fibernet.

Telenor er Danmarks næststørste mobil- og internetselskab, og med den nye aftale med Eniig Fibernet kan Telenor fremadrettet tilbyde eksisterende og nye kunder i store dele af Midt- og Nordjylland lynhurtigt bredbånd, og muligheden for at samle deres mobil- og internetløsning.

Lynhurtigt internet til flere
Telenor har gode erfaringer med at sælge højhastighedsinternet, og den nye aftale vil både styrke Telenors position på fiber- og bredbåndsmarkedet og være med til at skabe endnu bedre konkurrence til fordel for forbrugerne.

”Vi har længe arbejdet for flere fiberadgange, da det er noget vores kunder efterspørger. Ved at give kunderne mulighed for at samle deres mobil- og fiberforbindelse ét sted, slipper de for unødigt besvær og kan samtidig høste de økonomiske fordele, der ligger i at samle familiens mobil- og internetforbindelser hos én udbyder. En god og hurtig internetforbindelse giver friheden til selv at vælge de serier og programmer fra nettet, man har lyst til, hvilket kan spare en familie for mange penge på TV-pakker” udtaler Jesper Hansen, administrerende direktør i Telenor.

Den nye bredbåndsaftale, der indgås via OpenNet, som er et datterselskab i Eniig-koncernen, er et vigtigt skridt i åbningen af fibernettene i Danmark, og hos Telenor håber man på flere lignende aftaler, så det også bliver muligt at tilbyde kunderne fiber i resten af Danmark.

Et samlingspunkt for branchen
Eniig har siden midten af 00’erne etableret fibernet i et område, som arealmæssigt svarer til cirka en fjerdedel af Danmark. Fibernettet er blevet en reel livsnerve til mange lokalområder, og adgang til lynhurtige og stabile internetforbindelser bliver stadigt vigtigere for både private og erhvervsliv.

– Åbningen af fibernettet på kommercielle vilkår sikrer forbrugerne meget mere valgfrihed og er helt i tråd med vores ønsker om større adgang til fibernettet for flere. Vi har hele tiden haft som målsætning at åbne fibernettet for alle interesserede, og derfor gav det god mening at etablere OpenNet og dermed tilbyde en wholesale-løsning og en platform, som branchen kunne være fælles om. Der er stor interesse for at være en del af vores fælles fiberprojekt, og vi er glade for at Telenor, som en så markant aktør på det danske telemarked, kan se mulighederne ved et samarbejde, så endnu flere danskere kan få glæde af fibernettet, udtaler Mads Brøgger, som er kommerciel direktør i Eniig.

OpenNet: Lige vilkår for alle
OpenNet har udviklet en brancheplatform, som systemmæssigt kan håndtere både netejere og tjenesteudbydere, hvilket muliggør den nye bredbåndsaftale.

– Der er sket meget på fiberområdet det seneste års tid. Vi kigger nu ind i åbne net med adgang for flere tjenesteudbydere og aftalen med Telenor markerer endnu et vigtigt skridt på denne rejse. Det er jeg stolt af, og jeg er meget glad for, at vi nu kan byde endnu en attraktiv aktør velkommen, som kan kombinere fiberforbindelsen med flere attraktive mobil- og internetprodukter, fortæller Henrik Møller Nielsen, som er direktør i OpenNet A/S.

De første Telenor-kunder bliver efter planen tilsluttet fibernettet i 2019
Aftalen indebærer, at Telenor nu får mulighed for at tilbyde højhastighedsbredbånd via fiber i de områder, som Eniig har udrullet fiber i. Det drejer sig aktuelt om over 300.000 adresser i Midt- og Nordjylland, men det forventes at antallet af adresser vil stige over de kommende år, efterhånden som Eniig kommer ud i alle kroge af deres forsyningsområde. Eniigs område ligger primært i Midtjylland op til Limfjorden, og dækker bl.a. byerne Aalborg, Silkeborg, Herning, Viborg og Skive.

Det forventes af de første Telenor-kunder tilsluttes Eniigs fibernet allerede i 2019.

Om Telenor
Telenor er Danmarks næststørste mobil- og internetselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og Asien, og på verdensplan har 172 millioner kunder. I Danmark er der ca. 1.400 medarbejdere og 57 butikker fordelt over hele Danmark, der hver dag gør deres yderste for at gøre det nemt for kunderne at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet.

For yderligere information:
Kommunikationschef i Telenor, Lise Kirkegaard, tlf. 25 600 800