Kviknet får adgang til hele Norlys’ fibernet

17/01, 2020

Når hele Norlys fibernet bliver åbnet i løbet af foråret, vil Kviknet være den første indholdsudbyder med fuld adgang.

På en af de sidste dage i 2019 underskrev Kviknet og Norlys en aftale, som giver internetleverandøren mulighed for at tilbyde sine ydelser på det tidligere Eniig Fibernet. Kviknet er en landsdækkende, fokuseret bredbåndsudbyder, som tilbyder kvalitetsinternet med høje båndbredder. Kviknet ser i øjeblikket en kraftig vækst på bredbånd og forventer med denne aftale at øge forretningen og sin udbredelse markant.

Kviknet er allerede aktiv på knap 300.000 adresser i det tidligere SE-net i Sønderjylland og udvider altså nu aktiviteterne til at operere på hele Norlys’ fibernet, som dækker store dele af Jylland. Den ambitiøse internetudbyder vil herefter have adgang til mere end 600.000 adresser fra den dansk-tyske grænse og helt op til Aalborg-området i nord, hvor alle vil have mulighed for op til gigabit hastighed på fiber.

Fokus på pris, hastighed og god kundeservice
Direktør for Kviknet, Yoel Caspersen, ser frem til at kunne udvide samarbejdet med Norlys-koncernen:

– Vi må konstatere, at kunderne allerede nu tager godt imod kombinationen af høje hastigheder, høj kvalitet og lave priser, og vi glæder os til at kunne tilbyde vores produkter til endnu flere kunder i Jylland. Vi ser en meget spændende fremtid i samarbejdet med Norlys, og med udvidelsen har vi styrket vores position på bredbåndsmarkedet, hvor tendensen generelt går mod simple produkter, højere hastigheder og god kundeservice.

Aftalen med Kviknet er et vigtigt skridt på vejen mod at leve op til det, som Norlys i forbindelse med fusionen har lovet både koncernens andelshavere og myndigheder. Et højhastighedsinternet, der dækker det meste af Jylland, og som er tilgængeligt for alle leverandører af indhold. Norlys fortalte i sidste måned, at man vil etablere 50.000 nye adresser i 2020 og at man vil have sikret adgang til højhastighedsbredbånd for samtlige 800.000 adresser i ejergeografien senest i 2023.

Kviknet var de første
I Norlys er Kristian Freiesleben, som er chef i Norlys Wholesale, meget tilfreds med, at det er lykkedes at lande aftalen med Kviknet. En forlængelse af det eksisterende samarbejde, som begge parter har haft gode erfaringer med.

– Vi er meget glade for denne markante udvidelse af vores fortrinlige samarbejde med Kviknet. Kviknet er en professionel og innovativ udbyder med et dedikeret fokus på højhastighedsbredbånd, som samtidig har et meget stort fokus på at sætte kundernes behov i centrum. Vi har samarbejdet med Kviknet gennem længere tid og virksomheden var den første eksterne udbyder, som fik adgang til SE’s fibernet allerede i 2018. Vi har i fællesskab høstet en masse relevante og brugbare erfaringer, og vi ser frem til fortsættelsen.

Åbne fibernet på fælles platform
Åbningen af fibernettet sker på den brancheplatform, som er udviklet af OpenNet, og som systemmæssigt kan håndtere både netejere og tjenesteudbydere. Hos OpenNet udtrykker direktør Henrik Møller Nielsen stor tilfredshed med, at det er lykkedes at skabe en platform, som kan være fælles for hele branchen.

– En fælles adgang via OpenNet er en væsentlig forudsætning for, at fiberbranchen kan foretage det forventede kvantespring hen imod en markedssituation med frit valg på flere hylder på flere fibernet. Det giver god mening både for selskaberne og for alle de forbrugere, som får adgang til fibernettets mange muligheder. Og jeg kan forsikre om, at vi arbejder på højtryk for at få endnu flere fra fiberbranchen med i samarbejdet. Aftalen mellem Kviknet og Norlys er et stort skridt på vejen, konkluderer han.

For yderligere information:
Yoel Caspersen, adm. direktør i Kviknet, tlf. 2616 8140